Skip to main content

De geschiedenis

Foto: 1987

In 1984 werd Flying Focus opgericht. In de beginjaren werden er voornamelijk landobjecten vanuit de lucht gefotografeerd, zoals bungalowparken en bedrijventerreinen. Begin negentiger jaren begon de maritieme specialisatie zich af te tekenen en tegenwoordig is Flying Focus vooral hierdoor bekend, hoewel er nog steeds regelmatig landobjecten gefotografeerd worden.

Grote bekendheid werd vooral verkregen door de beelden van schepen in zwaar weer welke tijdens freelance stormvluchten werden gemaakt. Het overgrote deel van de Nederlandse scheepsbouw en van de Nederlandse rederijen is klant, zodat per week meerdere vluchten boven zee worden uitgevoerd.

In de loop der jaren is de zaak uitgebreid met een lijstenmakerij en een kleurendoka, zodat bijna alle werkzaamheden zelf uitgevoerd kunnen worden. Dit komt zowel de kwaliteit als de levertijd ten goede.

In 1993 werd gestart met de jaarlijkse uitgave van 2 fotokalenders; de scheepvaart- en de visserijkalender. Zowel foto’s als kalenders van Flying Focus worden tegenwoordig wereldwijd verkocht.

In 1999 werd het eerste eigen fotovliegtuig aangeschaft voor Fotovluchten vanaf Rotterdam Airport. In 2001 volgde de tweede welke op Den Helder Airport gestationeerd werd. Om te voldoen aan stijgende vraag naar luchtfoto-opdrachten op grote afstanden en om ook tot windkracht 10 te kunnen blijven vliegen werd in 2004 een 2-motorige Cessna 337 aangeschaft, welke op Den Helder gestationeerd werd. Na ingrijpende verbouwingen beschikte Flying Focus nu over drie unieke fotovliegtuigen voor maritieme fotografie, inzetbaar boven de hele Noordzee.

Foto: 1989

Foto: 1987

In 2001 werd een digitale studio ingericht met als basis een hoogwaardige drumscanner om de 10x12cm negatieven te kunnen digitaliseren.

Vanaf 2006 wordt er hoofdzakelijk digitaal gefotografeerd en is de digitale studio verder uitgebreid.

In 2007 werd de éénmotorige Cessna 152 PH-BSV verkocht naar Frankrijk en later vervangen door twee piper Super Cubs. Dit legendarische ontwerp is door haar eigenschappen tijdens langzaamvliegen zeer geschikt voor luchtfotografie. Haar geringe gewicht en het vleugelontwerp zorgen voor fantastische mogelijkheden. Door het relatief geringe motorvermogen zijn het fluisterstille vliegtuigjes, uitstekend geschikt voor langdurig fotovliegen boven evenementen of fotovluchten boven het Waddengebied.

In 2011 werd een eigen hangaar op vliegveld Texel in gebruik genomen, waar 3 van de eigen fotovliegtuigen gestationeerd werden.

Vanaf 2014 is het bedrijf verhuisd van Bussum naar Texel en werd ook het kantoor in de hangaar op vliegveld Texel in gebruik genomen. Na verkoop van een Piper Super Cub worden alle vluchten uitgevoerd met de overgebleven eigen vliegtuigen: Cessna 172 PH-PBL, Cessna 337 PH-FLF en Piper Super Cub PH-FLJ.